Publicatiedatum: 30 maart 2023

Ontdekken wat bewoners vinden van hun woning, hun buurt en luisteren naar hun ideeën. Dat is de gedachte achter de tour die Buurtteam Schagen e.o. maakt met de Wooncompagniekeet. Het team nodigde alle 3900 huurders in de regio uit voor een bezoek aan de kleurrijke keet, die komende weken op uiteenlopende locaties te vinden is. ‘We zijn regelmatig aanwezig in de wijk, maar daar merken de bewoners niet altijd iets van,’ zegt buurtbeheerder Beb van den Corput. ‘De buurtkeet is een mooie manier om op vaste tijden en plekken laagdrempelig en zichtbaar te zijn in de wijk.’

Buurtbeheerders Beb, Barbara en Fred ontvangen huurders graag in de huiselijk ingerichte keet. ‘We vinden het belangrijk om op een persoonlijke manier met bewoners in gesprek te gaan. Wat vinden ze van de woning en woonomgeving? Hoe kijken ze aan tegen de buurt? Wat gaat er goed en wat kan er beter? Over al deze en andere zaken willen we het graag hebben. Bewoners weten wanneer we in de buurt zijn en kunnen gewoon  binnenlopen. We merken dat dit erg wordt gewaardeerd. En wij waarderen het op onze beurt dat bewoners zich openstellen en hun verhaal met ons willen delen,’ zegt Beb van den Corput.

Een kleurrijke vraag
In Waarland was bewoonster Ruth Zuidema (57) onlangs de eerste bezoeker. Onder het genot van een flesje sap ging ze in gesprek met buurtbeheerder Beb. Ruth, die sinds kort in Waarland woont, heeft een vraag over het schilderwerk. ‘In mijn vorige huurwoning hadden we de mogelijkheid om te kiezen tussen drie kleuren: blauw, groen of rood. Mijn huidige woning heeft precies de kleur die ik niet zou kiezen,’ zegt ze lachend. ‘Ik heb met de buren gesproken en het zou fijn zijn als we, wanneer de woningen weer aan een schilderbeurt toe zijn, inspraak of een keuze hebben.’

Wensen van bewoners
‘Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en ga navragen wanneer de woningen worden geschilderd en of een kleurkeuze een optie is,’ antwoordt Beb. ‘We krijgen dit soort wensen graag van bewoners door, want jullie wonen er uiteindelijk.’ Ruth heeft nog een vraag aan de buurtbeheerder: ‘Mijn zolder is nog niet geïsoleerd, waardoor er vochtproblemen zijn ontstaan. Wanneer wordt daar iets aan gedaan?’ Beb: ‘Ik weet dat er een Technisch Adviseur is langs geweest en zal nagaan hoe de zaken er precies voor staan.’ Voordat ze de keet verlaat, meldt Ruth dat ze heel erg tevreden is met haar nieuwe woning en woonomgeving. Wonen in Waarland voelt als een warm bad, zegt ze. ‘Er heerst hier een echt dorpsgevoel. Ik voel me helemaal thuis.’

Vragenkaart
Het Buurtteam stuurde alle huurders in Schagen en de omliggende dorpen, naast de uitnodiging, een vragenkaart. Bewoners kunnen de ingevulde kaart achterlaten in de ideeënbus en maken hiermee, per bezochte locatie, kans op een luxe mand vol streekproducten. Het buurtteam verzamelt de vragen en ideeën en gaat daar vervolgens mee aan de slag. De tour van Buurtteam Schagen e.o. is een pilot. Als de buurtkeet een succes blijkt, wordt deze mogelijk ook in andere delen van het werkgebied ingezet.

Tourschema april / mei