Huurprijs

De huur die u betaalt bestaat uit de kale huur prijs en verschillende andere onderdelen die samen servicekosten worden genoemd. Denk hierbij aan serviceonderhoud, kosten voor algemene ruimten (bv elektra), schoonmaakkosten, etc. Alle onderdelen bij elkaar opgeteld maken de bruto huur. Dit is het bedrag dat u elke maand aan ons betaalt. De verrekenbare servicekosten worden jaarlijks met u afgerekend.

Puntenwaardering van uw woning
Met de woningwaardering kun je berekenen wat de maximale huurprijs van uw sociale huurwoning mag zijn. In Nederland bepaalt de overheid deze maximale huurprijs. De maximale huurprijs hangt af van de kwaliteit van de woning en die kwaliteit wordt gemeten met punten.

Er worden punten gegeven voor onder meer het aantal kamers, het vloeroppervlak, het energielabel, de tuin en het balkon. Een nieuw element is de WOZ-waarde, die voor ongeveer 25% de maximale huurprijs bepaalt.



Veelgestelde vragen
De WOZ-waarde invloed heeft op de punten. Maar ik ben het niet eens met de WOZ-waarde. Wat nu?
Wooncompagnie laat jaarlijks de door de gemeente vastgestelde WOZ-waardes toetsen door een beëdigd taxateur. Indien afwijkingen worden geconstateerd maakt Wooncompagnie bezwaar.
U kunt alsnog bezwaar maken tegen de WOZ-waarde binnen een bepaalde termijn dat u van uw gemeente de beschikking heeft ontvangen. Dit traject gaat geheel buiten Wooncompagnie om. Als u bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde en u wordt in het gelijk gesteld, dan ontvangt Wooncompagnie van de gemeente de gecorrigeerde WOZ-waarde. Deze wordt door Wooncompagnie direct in de WWS van uw woning gecorrigeerd.
Indien blijkt dat door de correctie de huurverhoging aangepast moet worden, zal Wooncompagnie dit direct doorvoeren en storten we het teveel betaalde weer naar u terug.

Ik zie geen puntentelling over mijn woning op Mijn Wooncompagnie. Hoe kan dit?
In sommige gevallen hebben woningen geen puntentelling. Hierbij moet u denken aan monumenten, woon-zorgcomplexen en woningen uit de vrije sector (netto huur > 752,33).