Jaarlijkse huurverhoging

Informatie over de jaarlijkse huurverhoging

Veelgestelde vragen over Jaarlijkse huurverhoging

Wanneer kan ik de brief met daarin de huurverhoging verwachten?

Algemeen

Elk jaar vóór 1 mei ontvang je de brief met daarin de huurverhoging.

Als we je e-mailadres hebben ontvangen en je hebt aangegeven dat je jouw post digitaal wil ontvangen dan ontvangt je de huuraanpassing per mail, anders met de post.

Ik krijg een huurverhoging. Wordt mijn huurtoeslag per 1 juli automatisch aangepast?

Algemeen

Ja, de Belastingdienst - Afdeling Toeslagen past de nieuwe huurgegevens automatisch aan. Wooncompagnie informeert de Belastingdienst over je nieuwe huurprijs. Je hoeft dus niets te doen. Wanneer de Belastingdienst je gegevens niet kan verwerken ontvangt je in juni een brief met een formulier. De Belastingdienst vraagt je dan om je nieuwe huurprijs door te geven.

Meer weten over toeslag? Neem dan contact op met de Belastingdienst (telefoon: 0800 05 43
) of kijk op de website over toeslagen.

Ontvang je nog geen huurtoeslag?
Misschien kom je hiervoor na de huurverhoging wél in aanmerking. We raden je aan een proefberekening te maken op de de website over toeslagen.

Ik zie geen puntentelling over mijn woning op Mijn Wooncompagnie. Hoe kan dit?

Algemeen

In sommige gevallen heeft een woning geen puntentelling. Dit is geval bij onder andere:

  • monumenten
  • woon-zorgcomplexen
  • vrije sector woningen

Toch nog vragen hierover? Neem dan contact met ons op.

Kan ik meerdere malen per jaar een huurverhoging krijgen?

Algemeen

Dat kan. Als je woning is verbeterd, door bijvoorbeeld een nieuwe cv-installatie of dubbelglas, dan is je huur verhoogd naar aanleiding van deze verbetering. Dit staat los van de jaarlijkse huurverhoging. Je huur wordt alsnog per 1 juli meegenomen in de jaarlijkse huurverhoging.

Mijn puntentelling klopt niet. Krijg ik nu een lagere huurverhoging?

Algemeen

Nee, de huurverhoging is wettelijk bepaald. Dit staat los van het aantal punten van de woning, mits de maximale huurprijs niet wordt overschreden.

Uiteraard moet je puntenwaardering wel goed in het systeem staan. Als deze bij jou niet klopt neem dan contact op met klantcontact via 088 17 18 190.

Kan ik na de jaarlijkse huurverhoging de nieuwe huur op dezelfde manier blijven betalen?

Algemeen

Betaal je de huur via een automatisch incasso? Dan wordt met ingang van 1 juli automatisch het nieuwe huurbedrag afgeschreven.

Betaal je op een andere wijze? Bijvoorbeeld via een eigen periodieke overschrijving via telebankieren? Zorg er dan voor dat met ingang van 1 juli het juiste huurbedrag wordt betaald.

Mag Wooncompagnie de huur aanpassen per 1 juli 2024?

Algemeen

Ja, dit mag. Wooncompagnie kiest ervoor om de huren gemiddeld minder te verhogen dan mag. Dit jaar geeft de overheid ruimte tot een huuraanpassing van gemiddeld 5,3 procent. Met een huuraanpassing van 3,7%, 4,5% of 5,3% blijft Wooncompagnie  binnen de huurverhogingsruimte die de overheid biedt.

Is er een mogelijkheid voor huurbevriezing in 2024?

Algemeen

Huurbevriezing betekent dat wij per 1 juli 2024 jouw kale huurprijs niet aanpassen met de jaarlijkse huurverhoging. Dit jaar is het bij Wooncompagnie niet mogelijk huurbevriezing van de jaarlijkse huurverhoging te krijgen.

Ik huur nog maar net een woning van jullie. Waarom krijg ik nu al een huurverhoging?

Algemeen

Elk jaar vindt de huuraanpassing plaats op 1 juli, ongeacht de ingangsdatum van het huurcontract. Dit is wettelijk zo geregeld. Je kunt dit ook nalezen in de Algemene Huurvoorwaarden.

Waarom is mijn huurprijs niet gelijk aan de streefhuur?

Algemeen

Pas als een bewoner verhuist wordt gekeken wat de hoogte van de huur van de woning moet zijn voor de nieuwe huurder. Omdat de meeste bewoners al langere tijd hun woning huren, wijkt de streefhuur in veel gevallen af van de huurprijs.

Koppelt Wooncompagnie de huuraanpassing dit jaar aan mijn inkomen?

Algemeen

Wooncompagnie laat huurverhogingen niet afhangen van het inkomen. Dit jaar koppelen wij de huurverhoging aan de streefhuur van jouw woning.

Waarom een huuraanpassing?

Algemeen

Wooncompagnie gebruikt de huurinkomsten om woningen te beheren, onderhouden en verbeteren. De kosten daarvan worden steeds hoger. Onder andere omdat bouwmaterialen veel duurder worden. Daarom moeten ook de huren omhoog. Dat is geen goed nieuws.

We vinden het belangrijk dat wonen betaalbaar blijft. Wooncompagnie verduurzaamt haar woningen in een hoog tempo, zodat je energieverbruik daalt. We plaatsen op 3.000 woningen zonnepanelen en zijn volop bezig met het installeren van warmtepompen. Wanneer je woning aan de beurt is, ontvangt je hierover bericht.