Servicekosten

Waarvoor betaal je servicekosten?

De servicekosten betaal je voor diensten die nodig zijn om je woning goed te onderhouden en zijn dus per woonsituatie verschillend. Servicekosten betaal je naast jouw netto huur.

  • Schoonmaakkosten: het schoonmaken van gemeenschappelijke ruimten, soms inclusief glazen wassen
  • Elektra: verlichting van gemeenschappelijke ruimten, galerij en berging
  • Het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin of groenvoorziening
  • Waterverbruik
  • Buurtbeheerder: de kosten voor toezicht, veiligheid en kleine klussen (alleen van toepassing in complexen 55+woningen).
  • Lift: de kosten van de telefoonverbinding en elektra in de lift
  • Alarm-apparaat/halshanger (in sommige aanleun- of zorgcomplexen is er persoonsalarmering)
  • Voorschot Algemene Ruimte (als het complex een algemene ruimte heeft die exclusief door de bewoners van het complex mag worden gebruikt)
  • Stookkosten: in het complex is er sprake van een collectieve verwarmingsinstallatie met verbruiksmeters op de radiatoren voor het (totale) persoonlijke verbruik.

Hoe worden servicekosten afgerekend?

Je betaalt maandelijks een voorschot. Op basis van de gefactureerde kosten van leveranciers berekenen wij achteraf de werkelijk gemaakte kosten. Het verschil wordt vervolgens met je verrekend. Het kan dus zijn dat je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Het definitieve bedrag van de servicekosten rekenen we een keer per jaar met je af. Wij streven ernaar dit te doen vóór 1 juli.

Servicekosten en de jaarlijkse huurverhoging

De huurverhoging wordt berekend over de kale huurprijs en niet over de servicekosten. De servicekosten worden jaarlijks met u afgerekend, waarbij er gekeken wordt naar het door u betaalde voorschot en de werkelijk gemaakte kosten.

Meer informatie

Wil je meer weten over woonservicekosten en de geldende procedure? Dan kun je terecht op de website van de Huurcommissie, of door te bellen met telefoonnummer 1400.

Veelgestelde vragen over Servicekosten

Wanneer krijg ik het geld terug dat ik teveel aan servicekosten heb betaald?

Algemeen

Het bedrag dat je terugkrijgt van Wooncompagnie, wordt binnen een maand uitbetaald op het rekeningnummer dat in de brief staat. Staat er geen rekeningnummer in de brief? Neem dan contact op met onze afdeling Klantcontact om het juiste rekeningnummer door te geven, via het contactformulier of 088 17 18 190.

Wil je een betalingsregeling treffen voor het betalen van deze afrekening servicekosten?

Algemeen

Dat kan, je kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met afdeling Klantcontact op werkdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur via 088 17 18 190. Stuur je liever een bericht? Dat kan, klik hier.