Zonnepanelen en warmtepompen

Wooncompagnie wil zoveel mogelijk woningen verduurzamen met onder andere een warmtepomp en zonnepanelen. Wanneer jouw woning aan de beurt is, ontvang je hierover bericht van ons. Je deelname is vrijblijvend. Wel raden wij je aan om van het aanbod gebruik te maken om zo jouw woonlasten te kunnen verlagen.

Aanbod

  • Ik heb een aanbod ontvangen voor het plaatsen van een warmtepomp en/of zonnepanelen. Wat gaat er nu gebeuren?
    De installateur van KTI of Gasservice neemt contact met je op om een afspraak bij je thuis in te plannen. Tijdens dit bezoek krijg je verdere uitleg en kan je al je vragen stellen. 
  • Als ik geen gebruik maak van het aanbod (warmtepomp + zonnepanelen) ben ik dan zelf verantwoordelijk voor reparaties?
    Nee, reparaties aan de bestaande cv-ketel blijven voor rekening van Wooncompagnie.
  • Kan ik ook alleen kiezen voor zonnepanelen?
    Nee, wij bieden altijd zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp aan.
  • Ik heb de akkoordverklaring voor de warmtepomp en/of zonnepanelen getekend. Wat gaat er nu gebeuren?
    De installateur maakt een afspraak met je in om de warmtepomp te plaatsen. Het plaatsen van de zonnepanelen wordt via Wooncompagnie doorgegeven aan Zonzo. Zonzo maakt een afspraak met je voor het plaatsen van de zonnepanelen. We streven ernaar om deze binnen vier maanden na plaatsen van de warmtepomp te installeren.

    Als je alleen een aanbod hebt ontvangen voor het plaatsen van zonnepanelen, komt er vooraf geen installateur bij je langs. Je kunt de getekende akkoordverklaring die bij de aanbieding is bijgevoegd aan ons retour sturen. Hierbij streven we ernaar om binnen vier maanden na ondertekening van de akkoordverklaring de zonnepanelen te installeren.
  • Ik heb de akkoordverklaring getekend en Zonzo gebeld met de vraag wanneer de zonnepanelen worden geplaatst, maar zij hebben mijn akkoordverklaring (nog) niet.
    Wooncompagnie verzamelt de binnengekomen akkoordverklaringen en stuurt regelmatig een nieuwe adressenlijst naar Zonzo. Het kan dus zijn dat Zonzo deze nog niet heeft ontvangen. Heb je de akkoordverklaring langer dan drie maanden geleden ondertekend? Neem dan even contact met ons op. We gaan voor je na waar de akkoordverklaring op dat moment ligt. 
  • Kan ik kiezen voor meer of minder zonnepanelen dan is aangeboden in de akkoordverklaring?
    Dit is niet mogelijk. We bieden een aantal zonnepanelen aan die het beste past bij uw woning.

  • Ik heb al zonnepanelen en krijg nu een aanbod voor een warmtepomp. Ik ga dan meer elektriciteit verbruiken. Krijg ik dan ook meer zonnepanelen?
    Dat is helaas niet mogelijk. Wooncompagnie plaatst geen extra zonnepanelen.

  • Ik krijg een aanbod voor een warmtepomp. Ik heb geen zonnepanelen omdat deze niet op mijn woning geplaatst kunnen worden. Is dit wel voordelig?
    De warmtepomp werkt efficiënter dan een cv-ketel. Ook als je geen zonnepanelen hebt, bespaart een warmtepomp geld ten opzichte van een cv-ketel.
  • Tijdens het plaatsen van de zonnepanelen blijkt dat mijn gekozen aantal zonnepanelen niet op het dak past. Wat nu?
    De panelen worden naar inzicht van Zonzo in de meest gunstige situatie geplaatst. Past jouw gekozen aantal zonnepanelen niet op het dak, dan plaatsen we minder zonnepanelen. De bijbehorende bijdrage in de servicekosten passen we aan naar het werkelijke aantal geplaatste zonnepanelen.
  • In het verleden heb ik een aanbod ontvangen voor een warmtepomp en/of zonnepanelen en toen niet mee gedaan. Ik wil nu graag alsnog in aanmerking komen Kan dat?
    Dit is alleen mogelijk zolang het project waar jouw woning deel vanuit maakt nog loopt. Heb je in het verleden alleen een aanbod ontvangen voor alleen zonnepanelen? En krijg je nu een aanbod voor een warmtepomp in combinatie met zonnepanelen? Dan kom je alsnog in aanmerking.

Kosten

  • Wanneer ga ik betalen voor mijn warmtepomp en zonnepanelen?
    Dit gaat in in de maand nadat zowel de warmtepomp als de zonnepanelen geplaatst zijn.
  • Hoe zit het met mijn nieuwe energielasten?
    Nadat de warmtepomp en/of zonnepanelen zijn geplaatst, verandert je energieverbruik. Wij adviseren je hierover contact op te nemen met jouw energieleverancier.
  • Wordt misgelopen energieopbrengst bij storing vergoed?
    Wooncompagnie vergoedt dit niet. We adviseren je maandelijks na te kijken of het systeem werkt.

Reparaties

  • Als de cv-ketel niet meer gemaakt kan worden krijg ik dan een nieuwe?
    Omdat Wooncompagnie waarschijnlijk over een aantal jaar geen nieuwe cv-ketels meer mag plaatsen, krijg je wanneer de cv-ketel niet meer gemaakt kan worden een ruilketel. Dit is een tweedehands ketel.  
  • Mijn zonnepanelen en/of warmtepomp hebben een storing. Met wie kan ik contact opnemen?
    Voor zonnepanelen kun je direct contact opnemen met Zonzo om jouw systeem na te laten kijken.
    Telefoonnummer: 0228 756 447
    E-mail: info@zonzo-zonnepanelen.nl

    Voor de warmtepomp kun je direct contact opnemen met het servicebedrijf: Energieservice noordwest of Gasservice. Op de warmtepomp staat op de sticker het telefoonnummer dat je kunt bellen.

Vragen over warmtepompen

Hoe helpt een warmtepomp om energie te besparen?
De warmtepomp die we plaatsen haalt energie uit de buitenlucht. Daarom heeft de warmtepomp maar weinig energie uit gas of geen gas nodig. Dit zorgt voor een grote besparing op de kosten van gas.

Hoeveel elektriciteit gebruikt een warmtepomp gemiddeld per jaar?
Een warmtepomp zorgt voor een extra stroomverbruik van 2000-3000 kWh per jaar. Op gas bespaar je gemiddeld tussen de 700 en 1000 m3. Deze besparing compenseert het extra stroomverbruik van de warmtepomp.

Hoeveel bespaar je gemiddeld per jaar met een warmtepomp?
De energiekosten voor de warmtepomp vallen weg tegen de besparing op gas. Daarbovenop wek je jouw eigen stroom op door middel van de zonnepanelen. Hiermee compenseer je het extra stroomverbruik van de warmtepomp.

Is de besparingsberekening juist?
De berekening van de besparing is gebaseerd op een gemiddelde. Tijdens het opnamebezoek licht de installateur dit verder toe en berekent dit voor jouw woonsituatie. 

Hoeveel je bespaart op je maandelijkse energiekosten hangt af van je energiecontract en de energieprijzen en of deze in de toekomst veranderen. De besparing is bij een gemiddeld huishouden  € 70,- tot €100,- per maand.

Is het ook nog financieel aantrekkelijk als de salderingsregeling wordt afgeschaft?
Uit alle doorrekeningen die wij maken blijkt dat ook na het aflopen van de salderingsregeling je erop vooruit gaat. Dit betekent dat de besparing op de energielasten altijd hoger is dan de gevraagde huurverhoging.

Mijn warmtepomp is geplaatst en de zonnepanelen nog niet. Wat is het gevolg voor mijn energierekening?
Als je een werkende warmtepomp hebt, maar nog geen zonnepanelen, bespaar je toch op de energierekening. Dit komt doordat de warmtepomp veel efficiënter werkt dan de oude cv-ketel. Bij gemiddeld verbruik is dit € 20 - € 30 per maand.

Kost het meer tijd om warm water te krijgen met een warmtepomp?
Hybride-warmtepomp: Een hybride warmtepomp geeft even snel warm water als je gewend bent.
All-electric warmtepomp: Een all-electric warmtepomp geeft ook even snel warm water. Alleen als je langer dan 45 minuten doucht, kan het warme water op een gegeven moment op zijn. Dit komt doordat de warmtepomp het water in een boilervat verwarmt / op temperatuur houdt. Het duurt daarna een aantal uur voordat je weer warm water hebt.

Kan ik met een warmtepomp mijn woning nog voldoende verwarmen?De warmtepomp heeft altijd voldoende capaciteit om de woning te verwarmen. Omdat de warmtepomp op lagere temperaturen werkt en zo energie bespaart, duurt het langer voordat je huis warm is.

Hoe moet ik mijn temperatuur in stellen?
Het is verstandig om de kamertemperatuur dag en nacht zo constant mogelijk te houden. Indien je de thermostaat ’s nachts toch lager wilt zetten, is het verstandig deze niet meer dan twee graden te verlagen. Wordt dit verschil groter, dan verbruikt de warmtepomp ’s ochtends meer energie. In deze video leggen wij uit hoe je jouw woning zo energiezuinig mogelijk kunt verwarmen.

Wanneer wordt de gasmeter verwijderd (geldt bij een all-electric warmtepomp)?
Tijdens de opname door de installateur ontvang je bij akkoord een handleiding hoe je de gasmeter kunt laten verwijderen.

Vraag dit zo snel mogelijk aan, zodat je de kosten voor het vastrecht voor de gasmeter niet langer betaalt dan nodig. Het kan enige tijd duren voordat de netbeheerder (Liander) de gasmeter verwijdert.

Veelgestelde vragen over Zonnepanelen en warmtepompen

Ik wil geen zonnepanelen meer. Kunnen deze verwijderd worden?

Algemeen

Geplaatste zonnepanelen verwijderen we niet.

Kan ik de stekker uit mijn zonnepanelen trekken?

Algemeen

We raden af om de omvormer uit te zetten. Je wekt dan helemaal geen eigen elektriciteit meer op. Op de website van Mileucentraal lees je tips hoe je meer zonnestroom kunt gebruiken.

Ik heb zelf zonnepanelen laten plaatsen, of zonnepanelen overgenomen van de vorige bewoner. Kunnen deze worden overgenomen door Wooncompagnie?

Algemeen

Nee, zonnepanelen niet door Wooncompagnie zijn geplaatst nemen wij in geen geval over. Deze blijven altijd eigendom van de bewoner. Dit geldt ook als de vorige bewoner de zonnepanelen heeft laten plaatsen en heeft achtergelaten.

Kan Wooncompagnie mijn zonnepanelen weer verwijderen?

Algemeen

Nee, we halen de zonnepanelen niet weg. Ze helpen altijd om je energiekosten te verlagen.

Kunnen er borstels onder de zonnepanelen worden aangebracht om vogels te weren?

Algemeen

Vanwege de Wet Natuurbescherming (Natuurwet) plaatsen wij geen borstels onder de zonnepanelen.

Ik moet terugleverkosten betalen. Komt Wooncompagnie mij hierin tegemoet?

Algemeen

Dit doet Wooncompagnie niet. Ook met vaste terugleverkosten zit je nog steeds goed met zonnepanelen. Door de salderingsregeling brengen ze nog altijd meer op dan wat je aan vaste terugleverkosten betaalt. 

Ik heb een vogelnest onder mijn zonnepanelen. Kunnen jullie dit weghalen?

Algemeen

Een vogelnest onder zonnepanelen verwijderen wij niet. Dit kan geen kwaad, er kan geen brand door ontstaan.

Blijft de terugleverboete ook van toepassing als de salderingsregeling verdwijnt?

Algemeen

De salderingsregeling en de terugleverboete gaan buiten Wooncompagnie om. Daarnaast is nog onzeker wat er in de toekomst gebeurt met de salderingsregeling Hier kunnen wij momenteel geen uitspraken over doen.

Worden de zonnepanelen schoongemaakt?

Algemeen

De zonnepanelen worden niet schoongemaakt. Regen zorgt ervoor dat zonnepanelen voldoende schoon blijven en je geen rendementsverlies hebt.

Wordt er tussentijds onderhoud uitgevoerd aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

Nee, dit is niet nodig. De omvormer gaat zonder onderhoud ongeveer 20 jaar mee, zonnepanelen minimaal 30 jaar.

Zijn mijn zonnepanelen aangemeld bij de netbeheerder (Liander) nadat de zonnepanelen op mijn dak zijn geplaatst?

Algemeen

Ja, dit doet Zonzo voor je. Als je hier vragen over hebt, kun je direct contact opnemen met Zonzo.

Telefoonnummer: 0228 756 447
E-mail: info@zonzo-zonnepanelen.nl

Ik heb oude(re) zonnepanelen op mijn dak met een lager vermogen, kan ik nieuwe zonnepanelen krijgen?

Algemeen

Nee, we vervangen alleen zonnepanelen wanneer deze aan het einde van de levensduur zijn. Dit is minimaal 30 jaar.

Mag ik zelf zonnepanelen plaatsen?

Algemeen

Wanneer je zelf zonnepanelen wilt plaatsen, moet je een aanvraag indienen voor een Zelf Aangebrachte Voorziening. Dit kun je doen via dit formulier.

Mijn zonnepanelen en/of warmtepomp hebben een storing. Met wie kan ik contact opnemen?

Algemeen

Voor zonnepanelen kun je direct contact opnemen met Zonzo om jouw systeem na te laten kijken.
Telefoonnummer: 0228 756 447
E-mail: info@zonzo-zonnepanelen.nl

Voor de warmtepomp kun je direct contact opnemen met het servicebedrijf:
Energieservice noordwest of Gasservice.
Op de warmtepomp staat op de sticker het telefoonnummer dat je kunt bellen.

Is het verstandig om zonnepanelen te huren bij bijvoorbeeld mijn energieleverancier?

Algemeen

Wooncompagnie adviseert dit niet te doen. Wanneer je verhuist geven we geen vergoeding en wordt ook het huurcontract wat je hebt afgesloten met de leverancier niet overgenomen. Daarnaast vragen energieleveranciers een commerciële huurprijs. Hierdoor valt de besparing op jouw energierekening (veel) lager uit.

Ik heb zelf zonnepanelen aangebracht. Hoe moet ik deze verzekeren?

Algemeen

Wanneer je zonnepanelen hebt aangebracht op jouw huurwoning worden deze niet meeverzekerd op een opstalverzekering. Dit omdat deze verzekering op de naam van de verhuurder (Wooncompagnie) staat. De zonnepanelen kun je wel meeverzekeren via jouw eigen inboedelverzekering met huurdersbelang. Deze zonnepanelen vallen dan onder het huurdersbelang.

Mijn buren hebben meer opbrengst dan ik, hoe kan dat?

Algemeen

Dat kan verschillende oorzaken hebben:

- Het teruglevertarief is per energieleverancier verschillend, daardoor kan er een verschil ontstaan in de opbrengst.
- Het kan zijn dat er meer schaduw op jouw zonnepalen is dan bij uw buren. Ook dit kan van invloed zijn op de opbrengst.