Veel gestelde vragen: Wooncompagnie neemt 509 woningen over van Rochdale
Hoe gaat het straks met het onderhoud van mijn woning?
Vanaf 1 januari 2025 gaat Wooncompagnie het beheer en onderhoud van je woning doen.
Vanaf wanneer kan ik een reparatieverzoek indienen bij Wooncompagnie?
Als je een klacht hebt of een reparatie wilt melden, neem je vanaf 1 januari 2025 contact op met Wooncompagnie.
Hoe kan ik een klacht of reparatie melden?
Dit kan online via reparatie melden. Hier kun je een reparatie melden en in sommige gevallen direct inplannen.
Wil je een klacht melden over de manier waarop Wooncompagnie gehandeld heeft? Klik hier.
Ervaar je hinder of overlast door buren? Klik hier voor meer informatie en onze interactieve video over hinder en overlast. In de video hieronder leggen we uit wat je in welke situatie kunt doen. En wat je van Wooncompagnie kunt verwachten.
Kan ik alleen tijdens kantooruren een klacht of reparatie melden?
Nee, dat kan ook buiten onze openingstijden. Controleer dan eerst onze snelle checklijst om te zien of jouw reparatie spoed heeft. Als uit de checklijst blijkt dat je reparatie spoed heeft, bel dan het genoemde telefoonnummer. Je kunt dit nummer dag en nacht bellen, ook in het weekend.
Kan ik mijn keuken of badkamer nu eerder laten vervangen?
Wooncompagnie werkt met een eigen onderhoudsplanning. Mocht je keuken of badkamer op de planning staan om vervangen te worden, dan ontvang je van Wooncompagnie een brief. Je hoeft hier zelf geen actie voor te ondernemen.
Voor informatie over een nieuwe keuken klik hier.
Voor informatie over badkamer en/of toiletrenovatie klik hier.
Zijn er nu lopende werkzaamheden voor je keuken of badkamer?
Dan maakt Rochdale deze gewoon af, ook als dit doorloopt in 2025.
Aan wie betaal ik mijn huur?
Per 1 januari 2025 betaal je de huur aan Wooncompagnie.
Verandert mijn huurbedrag bij Wooncompagnie?
Het totale huurbedrag dat je aan Wooncompagnie betaalt, kan lager zijn dan het bedrag dat je aan Rochdale betaalde. Dit komt door de servicekosten. Het totale huurbedrag kan nooit hoger zijn. In december ontvang je een brief met je huurbedrag.
Hoe kan het dat mijn huurbedrag lager is?
Wooncompagnie berekent de servicekosten op een andere manier.
Hoe gaat het als ik een automatische incasso heb bij Rochdale? Neemt Wooncompagnie deze over?
Als je via automatische incasso betaalt, wordt dit automatisch overgezet.
Ik betaal mijn huur op een andere manier. Hoe gaat het dan straks bij Wooncompagnie?
Betaal je niet via automatische incasso? Dan ontvang je van Wooncompagnie een aanvullende brief in december.
Krijg ik een ander huurcontract?
Je rechten, zoals ze in het huurcontract staan, veranderen niet. Het enige dat verandert, is dat je verhuurder Wooncompagnie wordt in plaats van Rochdale.
De service en dienstverlening houden minimaal hetzelfde niveau als je gewend bent.
Wanneer hoor ik meer van Wooncompagnie als nieuwe huisbaas?
begin november heb je een brief ontvangen met de eerste informatie. In december volgt er nog een folder. In het nieuwe jaar komt ons Buurtteam in Purmerend bij je langs in de wijk. De data hiervoor delen we nog.
Gaat mijn service abonnement over, of moet ik deze opnieuw aanvragen?
Je krijgt nog bericht van Wooncompagnie over hoe het verder gaat met je service abonnement. Je ontvangt in december een brief.
Om hoeveel woningen gaat het en waar staan ze?
De 509 woningen staan in Purmer Noord en Purmer Zuid, in buurten waar Wooncompagnie al vergelijkbare woningen heeft. Het gaat om eengezinswoningen, gestapelde bouw en seniorenwoningen, gebouwd tussen 1982 en 1996.
Hoeveel woningen beheert Wooncompagnie in Purmerend?
In de gemeente Purmerend heeft Wooncompagnie al ruim 4.000 woningen.
Waarom heeft Wooncompagnie deze woningen van Rochdale overgenomen?
Wooncompagnie wil graag haar verantwoordelijkheid nemen voor de regio en de huurders in Purmerend. Deze overname zorgt ervoor dat de woningen behouden blijven voor de volkshuisvesting.
Heeft Wooncompagnie ook woningen buiten Purmerend?
Wooncompagnie verhuurt zo'n 14.000 woningen, van de kop van Noord-Holland tot aan de regio Amsterdam. De meeste woningen staan in Purmerend, met bijna 10.000 in de gemeenten Hollands Kroon, Schagen, Edam-Volendam en Waterland.
Is Wooncompagnie een goede woningcorporatie?
Wooncompagnie wordt gezien als een van de beste verhuurders van Nederland. De landelijke vereniging van woningcorporaties (Aedes) voert elk jaar onderzoek uit naar de dienstverlening en woningkwaliteit van corporaties. Aan het laatste onderzoek deden 272 corporaties en 450 duizend huurders mee. Wooncompagnie behoorde tot de zes corporaties die het beste scoorden.
Moet ik zelf actie ondernemen?
Je hoeft niet op de brief van Wooncompagnie van november te reageren. Als je actie moet ondernemen, krijg je in december van ons een aanvullende brief.